Geschiedenis van Hallmark
Waar het allemaal begon
Het verhaal van Hallmark begin in 1910, wanneer de 18-jarige Joyce Clyde Hall met twee schoenendozen vol ansichtkaarten in Kansas City aankomt. Met zijn ondernemersgeest en vastberadenheid weet J.C. Hall snel naam te maken met zijn ansichtkaarten die hij inmiddels zelf ontwikkelt. Later treedt zijn broer Rollie toe tot het bedrijf en veranderen ze de naam in Hall Brothers.
Wanneer de verkoop van ansichtkaarten afneemt omdat mensen meer privacy willen in hun communicatie, besluiten de broers dubbele kaarten aan te bieden met enveloppen, waarmee de hedendaagse wenskaart wordt geboren. De broers blijven innoveren en creëren in 1917 de moderne cadeauverpakking. Tijdens de kerstperiode is het ‘effen’ cadeaupapier uitverkocht en improviseren ze door de versierde binnenkanten van Franse enveloppen te verkopen. Deze zijn zo populair dat ze besluiten hun eigen cadeaupapier te laten drukken.
De naam Hallmark
J.C. Hall is ook een vernieuwer in de marketing van zijn kaarten. Hij is geïntegreerd door het woord ‘’hallmark’’ (keurmerk) dat door goudsmeden wordt gebruikt als teken van kwaliteit en zijn familienaam bevat. In 1928 begint het bedrijf met de marketing van het merk door de naam Hallmark op de achterkant van elke kaart te zetten. Hetzelfde jaar maakt Hallmark als eerste in de wenkaartenindustrie nationale reclame.

Een primeur van Hallmark
Hallmark blijft innoveren en tekent in 1932 zijn eerste licentieovereenkomst met Walt Disney. Het bedrijf introduceert ook de gepatenteerde ‘’Eye-Vision’’ display. De manier waarop wenskaarten tegenwoordig worden uitgestald, is een primeur van Hallmark.
Onder leiding van Donald J. Hall en later Don Hall Jr. groeit Hallmark uit tot een wereldwijd bekend merk. Tegenwoordig wordt het bedrijf geleid door Mike Perry en biedt het naast kaarten en cadeauproducten ook films aan via de eigen Hallmark TV-netwerken in de US.
Meer dan 100 landen
Vandaag de dag zijn Hallmark kaarten en cadeauproducten te verkrijgen bij tiendduizenden verkooppunten in meer dan 100 landen over de hele wereld, inclusief online. Het hoofdkantoor van Hallmark Cards bevindt zich in Kansas City en er zijn vestigingen in Australië, Nieuw-Zeeland, Japan, Canada, Engeland, en na overname van Uitgeverij Spanjersberg in 1991, ook in België en Nederland.

Hallmark inspireert
113 jaar in een notendop. Wat begon met een man met weinig geld, maar veel ambitie om zijn droom waar te maken. Het bedrijf heeft altijd vastgehouden aan zijn belofte om mensen te helpen om verbinding te maken en in contact te blijven met anderen. Daarmee vervult Hallmark al meer dan 100 jaar een fundamentele menselijke behoefte, en weet nog steeds vele harten te raken. Iedere dag opnieuw!
Geschiedenis
1910 Oprichting Hallmark Cards in Kansas City
1966 Oprichting Hallmark International
1991 Gebroeders Spanjersberg en MUVA Greetings worden overgenomen door Hallmark Cards
1997 Hallmark merk achterop de wenskaarten in Nederland en België
1999 Lancering Hallmark.nl en eerste e-card in Nederland
2002 Lancering Hallmark.be en eerste e-card in België
2005 Lancering online échte kaarten maken
2010 Hallmark viert 100-jarig bestaan
2011 Lancering mobiele app
2014 Aangescherpte missie en positionering en introductie Crayola Benelux
2015 Introductie Hallmark Merkwaarden
2015 Cadeaus zoals bloemen, ballonnen en chocolade verkrijgbaar via hallmark.nl en hallmark.be
2017 Winnaar NIMA Internal Branding Jaarprijs
2017 Introductie houten kaart
2018 Renovatie hoofdkantoor Capelle aan den IJssel op basis van onze merkwaarden
2019 Fotokaarten versturen via de PostNL-app
2020 Explosie wenskaarten verkoop door Corona
2024 Herlancering digitaal platform voor hallmark.nl en hallmark.be